Mă îndoiesc că am vreodată certitudini

Poate-mi explică cineva…

Etichete: , , , , , ,

Călătoresc destul de des. De plăcere sau în interes personal de serviciu, nu prea are importanță. Cum sunt destul de aproape de lumea civilizată (a se citi „rețeaua europeană de autostrăzi”), de multe ori folosesc mașina pentru a ajunge la destinațiile cât de cât apropiate… Cel mai departe Austria sau, hai, Germania. Dar, pentru anumite destinații (Rusia, să zicem), mă văd nevoit să calătoresc cu avionul.

Fie ca trebuie să plătesc eu, fie că trebuie să pun la cheltuială compania pentru care lucrez, nu văd niciun motiv pentru care n-ar trebui să am grija costurilor. Criza, până la urmă, ne afectează pe toți și sunt destul de conștient că nu există sac fără fund. Așa că verific, de fiecare dată, cele mai bune opțiuni.

Și ajung pe vola.ro. Să zicem că trebuie să ajung la Moscova. Cam peste o lună… Cu cât schimb mai puține zboruri, cu atât scade „șansa” să răman fără bagaje. Și încerc din Belgrad.

Screen Shot 2013-06-04 at 12.27.28 AMDar hai, să caut și de pe Timișoara… Tot pe 1 iulie, da?

Screen Shot 2013-06-04 at 12.31.04 AMDiferența pare mică, nu? Mai ales că primul zbor e prea lung (de fapt, schimbul din Roma e pierderea de vreme)… Așa că verific zboruri directe. De pe Timișoara, zero. Nu, nu euro. Zero zboruri directe. De la vecini:

Screen Shot 2013-06-04 at 12.36.06 AM

Aha, cam 300. Euro, normal.

Măi, or avea rușii tarife preferențiale pentru prietenii lor slavi (că Belgrad e plin de reclame la Gazprom, cu cele două tricoloruri aproape identice). Deci… hai să luam Lufthansa! Star Alliance, ca să fiu 100% corect.

Screen Shot 2013-06-04 at 12.40.10 AM

285+25… 310 de euro. Din Timișoara… dublu. Iar distanțele sunt cam tot aceleași, dacă nu mai mari de pe Nikola Tesla.

Screen Shot 2013-06-04 at 12.41.32 AM

Și stai! Prețurile nu prezintă diferențe notabile atunci când orizontul de timp e mai îndepărtat (de parcă un preț dublu e de aici, de-colo). Dacă te apuci să cauți într-o săptămână, începi să cauți și calmante.

Inițial, am zis că-i normal, Belgrad fiind capitală, are mai mulți călători și așa ai costuri optime. Dar m-am gândit la zborurile spre Munchen. Niciodată avionul n-a fost sub 90% plin. Deci ipoteza asta cade. Dacă mai iau în calcul și faptul ca o altă companie aeriană reduce zborurile de pe Traian Vuia, low-cost avem doar o companie, zboruri Tarom sunt doar către București (parcă), încep să cred că aeroportul de la noi e cam degeaba. Și asta în condițiile în care s-au investit bani frumoși într-un terminal nou, acum înțeleg că vor să refacă și pista… Dacă iau în considerare și destinațiile pe care zborurile de la noi le acoperă, chiar dacă mai adaug și costul unui taxi (și nu e vorba de un Logan inscripționat) până la Belgrad, încep să cred că-i vreo mișcare conspirativă, una care sprijină turismul spre vecini.

Nu că nu ai avea și altceva ce să vezi la ei, în afara aeroportului…

Și revin la întrebarea din titlu: poate-mi explică și mie cineva de unde naiba diferențele astea? Așa mari sunt taxele de aeroport? Sau kerosenul e mai scump prin Banat?

2 comments

  1. Cmponentele pretului sunt mai multe. Cele clasice sunt costul de productie și raportul cerere/oferta.
    Cred ca ar trebui sa vedem si alte mecanisme. Din pacate eu nu pot sa te ajut, dar cred ca acolo e explicatia.
    Sa zicem de ex. ca banatenii castiga mai bine/au o putere de cumparare mai mare. sau invers, rusii au un interes mai puternic in Belgrad decat in Timisoara => facilitati ca oamenii sa vina mai ieftin de acolo la Moscova.

  2. Poate in unele zone avionul consuma mai mult 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Read previous post:
Feierabend…

Autor: Andreas Liwinskas

Close